چالش انتخاب کتاب‌ مناسب برای کودکان

by | جولای 6, 2019

از آنجا که کتابهای تصویری زیادی برای کودکان وجود دارد، گاهی برای والدین دشوار است که کتابهای خوب را از کتابهای نامناسب تشخیص دهند. اما چه چیزی باعث میشود یک کتاب کودک خوب باشد؟ چگونه والدین میتوانند تشخیص دهند کدام کتاب برای فرزندشان مفید است؟ کدام کتاب برای چه گروه سنی مناسب است؟

کارشناسان، کتابهای کودکان را به ۳ دستهٔ کتابهای واقعگرایانه، کتابهای تصویری و کتابهای غیر داستانی تقسیم میکنند.

۱. کتابهای تصویری واقعگرایانه شامل کتابهای تصویری ابتدایی است که برای سالهای اول و دوم زندگی مناسب هستند. آنها اشیایی را نشان میدهند که کودکان در اطرافشان مشاهده میکنند. در این کتابها کودکان میتوانند اشیاء و مواردی را مشاهده کنند، تشخیص دهند و در نهایت آنها را نام ببرند.

۲. کتابهای تصویری موضوعی که از سال سوم به بعد زندگی مناسب هستند. آنها موضوعات خاصی از دنیای تجربه کودکان مانند را انعکاس میدهند، مانند خوابیدن یا صحنهای از رفتن به مهدکودک. این کتابها مطالب را قابل مشاهده و طبقهبندی شده ارائه و زمینههای معنایی را منتقل میکنند.

۳. برای بچههای بین ۴ تا ۷ سال، کتابِ داستان یک انتخاب خوب است. این کتابها یک داستان ادامهدار را در متن و تصاویر نشان میدهند. جهان در حال تجربه توسط کودک در آنها توصیف شده و بسط یافته است.
کتابهایی با حضور حیوانات سخنگو از کتابهایی که شخصیتهای آنها در زندگی واقعی حضور مییابند، متمایز میشوند.

کتابهای تخیلی معمولا برای کودکان بزرگتر از ۴ سال مناسب است. این سبک شامل کتابهای افسانهای عکسدار است که به کودکان اجازه میدهد زندگی خود را با عقل و تخیل در کنار هم، درک و تجربه کنند.

کتابهای تخصصی تصویری برای کودکان ۳ سال به بالا مناسب هستند. آنها به طوری که برای کودکان مناسب باشد، حقایق و مسائل علمی را نشان میدهند.

معیارهای انتخاب کتاب های خوب:

هنگام انتخاب کتابهای کودکان باید ۳ ویژگی مهم را مورد توجه قرار دهید

موضوعات و موقعیتهایی که مناسب کودکان باشند.
مواد و فرمت مناسب سنشان.
تصاویر و تصویرسازیهای جذاب.

موضوعات مناسب برای نوزادان و کودکان تا ۳ سال، داستانهایی از محیطی که آن را تجربه میکنند است. اغلب اشیاء، وسایل نقلیه یا حیواناتی که بهطور روزمره آنها را مشاهده میکنند یا در مورد آنها میشنوند نقش مهمی دارند. کتابهای معمول مانند ساختمان و ساختمانسازی، مزرعه یا باغ وحش و همچنین تصاویری از موقعیتهای روزمره مانند خرید کردن، به رختخواب یا مسواک زدن، به کودک کمک میکنند این مسائل را بشناسند و نام آنها را به زبان بیاورند.

کودکان بزرگتر که در سنین مهدکودک هستند، داستانهای فانتزی و قصههایی را دوست دارند که در آنها شخصیتها نقش مهمی دارند و با آنها میتوانند همذاتپنداری کنند. هنگام خرید، باید به نقش تمامی افراد و همچنین این نکته که اتفاقات داستان بهطور واضحی قابل دنبال کردن باشند، توجه کرد.
مسائل نامناسب آنهایی هستند که مطلقا هیچ ارتباطی با کودک و زندگی روزمره او ندارند. بنابراین،  یک کتاب درباره عشق رومانتیک برای کودکان پیش دبستانی مناسب نیستچرا که معمولا موضوع برایشان جذابیت ندارد و نمیتوانند آن را درک کنند. این موضوع حتی مناسب دانشآموزان ابتدایی که  خودشان میتوانند کتاب را بخوانند نیست. همچنین داستانها نباید کلیشهها و نقشهای جنسیتی را ترویج کنند. این کلیشهها در یک کتاب معاصر جایی ندارد: دختران جیغجیغو، پسران بیادب، کارهایی که گفته میشود فقط مخصوص آقایان است، زنانی که از پس کارهای فنی برنمیآیند یا رانندگی آنها بد است و مانند آن.
داستانهایی که هر خواننده بتواند داستان را به شیوه خود در ذهنش تفسیر و بسط دهد نیز خوب هستند و علاوه بر اینکه  تأثیر طولانیمدت بر کودک دارند، باعث پرورش تخیل نیز میشوند.
کتابهای بدون داستان که تنها از تصاویر تشکیل شدهاند، به کودک این امکان را میدهد که داستان خود را بگوید و تخیل کند. شما میتوانید داستانی را که کودکتان تعریف میکند بنویسید.

برای انتخاب کتاب خوب به یک کتاب فروشی کودک که انتخابهای دقیق و متنوع دارد مراجعه کنید.

مزایای کتاب ضخیم مقوایی و کتابهای نوزادان :

آنها حتی از  ماه سوم یا چهارم  تولد قابل استفاده هستند و  باعث پرورش بینا یی، درک و احساس  میشوندکتابهای کوچک متنوع هستند  و در آنها از مواد مانند فویل، پو لیش و پارچه با بافت متفاوت گنجانده شده است.
اندازه قالب ایدهآل  کتاب برای کودکان، بهطور معمول  اندازهای است که بتوانند  خود شان کتاب را نگه دارند. برای کودکان کوچک و نوپایان کتابهایی در اندازههای کوچکتر نیز موجود است. اما کودکان کمی بزرگتر، کتابهای بسیار بزرگ را نیز دوست دارند ، م ثل کتابهای بگرد و پیدا کن در فرمت  آ ۳ که بتوانند آنها را  با پدر و مادر خود نگاه کن ن د.

به کلماتی که در کتابها آمده است توجه کنید، کلماتی مثل آوارگی، بیچارگی و مانند آن برای کودکان مناسب نیستند.

تصویرگری جذاب:

شما با کتابی که انتخاب میکنید، زیباییشناسی را به کودک خود میآموزید. پس زیبا انتخاب کنید و به راحتی هر کتابی را نخرید.

تصاویر خوب برای کتابهای کودکان ، اشک ا ل و رنگهای ساده و روشن  و همچنین واقعگرایانه مشخص  دارند. علاوه بر این، شخصیتها باید  باورپذیر و پرجنبوجوش باشند.

About the Author

Mercede Ameri

 هنردرمانگر، دانش‌آموخته دوره های مربی گری کودک از اتریش، دانش‌آموخته دوره های مربی گری رجیوامیلیا

Learn more on this topic

Related Blog Posts

مهاجرت و کودکان

مهاجرت و کودکان

هدف اصلی مهاجرت برای خیلی از خانواده‌ها، به وجود آوردن زندگی ایده‌آل برای فرزندان است و متأسفانه بسیاری بدون در نظر گرفتن مشکلات و عواقب ناشی از آن به خصوص برای کودکان، مهاجرت می‌کنند. پدرومادر باید چه قبل و بعد از مهاجرت، اقداماتی را به منظور کاهش مشکلات و فشار زندگی...

بی‌حسی عاطفی چیست؟

بی‌حسی عاطفی چیست؟

بی‌حسی‭ ‬عاطفی‭ ‬حالتی‭ ‬از‭ ‬حضور‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬آن‭ ‬هیجانات‭ ‬را‭ ‬احساس‭ ‬یا‭ ‬ابراز‭ ‬نمی‌کنید‭.‬بی‌حسی‭ ‬عاطفی‭ ‬فرآیند‭ ‬ذهنی‭ ‬و‭ ‬عاطفی‭ ‬خاموش‭ ‬کردن‭ ‬احساسات‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬ممکن‭ ‬است‭ ‬به‭ ‬صورت‭ ‬اختلال‭ ‬در‭ ‬پاسخ‌های‭ ‬عاطفی‭ ‬یا‭ ‬واکنش‌پذیری‭ ‬تجربه‭...

سبک زندگی غیرفعال چیست؟

سبک زندگی غیرفعال چیست؟

زندگی کم تحرک یا زندگی در حالت نشسته در انگلیسی Sedentary life پدیده حاصل از زندگی در عصر اینترنت و دنیای مدرن است. در صورتی که در طول روز ساعت های بسیاری را پشت میز کار یا بر روی صندلی خودرو سپری می کنید باید بدانید که تنها نیستید. امروزه به لطف فناوری و سبک زندگی...

Join in the conversation

Leave a Comment

0 Comments

Newsletter

Join for notifications on events, campaigns, & news