ابزار و مواد کاربردی در مهدکودک‌های رجیو امیلیا

by | ژوئن 8, 2020 | 2 comments

ابزاری که در مهدکودک‌های رجیو در دسترس کودکان است، دارای فراوانی، کیفیت عالی و تنوع زیاد است. فراوانی ابزاری که در دسترس کودکان قرار می‌گیرند، لزوما به معنای گرانی آن‌ها نیست بلکه کیفیت خوب و تنوع آن‌هاست که منجر به خلق ایده‌های مبتکرانه می‌شود.
مربیان نیز زمان بسیار زیادی را صرف آماده کردن و ارايه این مواد به کودکان می‌کنند. آن‌ها با ملاحظه و اندیشه در مورد کارهایی که کودکان با این مواد انجام می‌دهند، بازخورد می‌دهند.

با کند و کاو در مهدکودک های رجیو، چه مواد و ابزاری می‌بینیم؟

طیف‌های مختلفی از رنگ‌های ترکیبی تمپرا را در ظرف‌های شیشه‌ای شفاف؛ قلم‌موهای بزرگ؛ کوچک؛ تخت وگرد و کاغذهایی در اندازه‌ها و رنگ‌های مختلف؛ شفاف و نیمه شفاف. استفاده از گِل سفالگری اغلب با مواد دیگری مانند چوب؛ مقوا؛ سیم؛ تکه های آیینه؛ شیشه های رنگی و صدف همراه استاز مواد طبیعی مانند برگ‌ها؛ دانه‌ها؛ میوه کاج؛ شاخه درخت؛ گلبرگ های خشک گل و حتی شن و خاک در رنگ‌های مختلف، استفاده می‌شود. از این مواد طببیعی، در نقاشی و کلاژ استفاده می‌شوند. ماژیک و خودکارهای رنگی؛ مدادهای طراحی مختلف؛ پاستل‌های گچی و روغنی؛ جوهرهای رنگی؛ همه در قفسه‌هایی باز در دسترس کودکان قرار دارند.

نور یکی دیگر از ابزار کاربردی در این رویکرد است. کودکان با گذاشتن کاغذهای شفاف بر روی میز نور، می‌توانند انعکاس نور را بر روی کاغذهایی که بر روی هم انباشته شده، مشاهده کنند. همچنین با طراحی با ماژیک؛ جوهرهای رنگی یا با وسایلی که روی میز چیده و غرق در نور شده، می‌توانند تجربه‌های متنوعی کسب کنند.

ابزار و مواد در شکل‌های مختلفی به کودکان عرضه می‌شود؛ گاهی با صحبت در مورد آن و گاهی بدون هیچ توضیحی کودکان مشغول استفاده از آن‌ها می‌شوند. اغلب مواقع نحوه چیدمان این مواد، خود نقطه شروع و دعوتی است برای کودکان و اصلا نیازی نیست تا درباره آن صحبت شود. بعضی وقت‌ها این ابزار و مواد می‌توانند بخشی از یک پروژه باشند که برای یک هفته؛ چند هفته یا حتی چند ماه طول می‌کشد. در ابتدا کودکان فقط با این مواد بازی می‌کنند تا بیشتر با خصوصیات هر کدام از آن‌ها و نیز امکانات و محدودیت‌های استفاده از آن‌ها در تجربیات مختلف آشنا شوند. آن‌ها اغلب با این ابزار و مواد بازی می‌کنند؛ درباره آن خیال‌پردازی و تصور می‌کنند و در بازی‌های خیالی خود با کمک این ابزار داستان می‌سازند.       

ترجمه‌ی ساناز حسینی
ویراسته مرسده عامری 

About the Author

Mercede Ameri

 هنردرمانگر، دانش‌آموخته دوره های مربی گری کودک از اتریش، دانش‌آموخته دوره های مربی گری رجیوامیلیا

Learn more on this topic

Related Blog Posts

بی‌حسی عاطفی چیست؟

بی‌حسی عاطفی چیست؟

بی‌حسی‭ ‬عاطفی‭ ‬حالتی‭ ‬از‭ ‬حضور‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬آن‭ ‬هیجانات‭ ‬را‭ ‬احساس‭ ‬یا‭ ‬ابراز‭ ‬نمی‌کنید‭.‬بی‌حسی‭ ‬عاطفی‭ ‬فرآیند‭ ‬ذهنی‭ ‬و‭ ‬عاطفی‭ ‬خاموش‭ ‬کردن‭ ‬احساسات‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬ممکن‭ ‬است‭ ‬به‭ ‬صورت‭ ‬اختلال‭ ‬در‭ ‬پاسخ‌های‭ ‬عاطفی‭ ‬یا‭ ‬واکنش‌پذیری‭ ‬تجربه‭...

سبک زندگی غیرفعال چیست؟

سبک زندگی غیرفعال چیست؟

زندگی کم تحرک یا زندگی در حالت نشسته در انگلیسی Sedentary life پدیده حاصل از زندگی در عصر اینترنت و دنیای مدرن است. در صورتی که در طول روز ساعت های بسیاری را پشت میز کار یا بر روی صندلی خودرو سپری می کنید باید بدانید که تنها نیستید. امروزه به لطف فناوری و سبک زندگی...

Join in the conversation

Leave a Comment

2 Comments

  1. الناز

    سلام
    مطالبتون خیلی جالب هستن، دقیقا چیزهایی هستن که من دوست دارم برای دو فرزندم مهیا می‌بود اما من در شهر کوچکی زندگی میکنم و هرچه در مهدها گشتم همچین رویکردی رو کمتر یافتم، حالا آیا خودم میتونم کاری کنم که بچه هام ازین نوع تفکر بهره مند بشن؟! چطور میتونم یاد بگیرم؟ کتابی هست که معرفی کنید؟!

    • Mercede Ameri

      سلام، خوشحالم که مطالب براتون مفید بوده. حتما وقت مشاوره بگیدی تا باهم بیشتر صحبت کنیم.

Newsletter

Join for notifications on events, campaigns, & news